Vallás
A niarei menekültek nem feledkeztek meg őseik isteneiről, viszont a betelepülés után elég nagy vátozáson ment keresztül a hitviláguk, a niarei Égi Névek mellé keveredett az Ezók hite is, így Enoszukén jelenleg a niarei mintától eléggé eltérő módon hisznek és áldoznak isteneiknek a lakosok.
A Rjúszúk útja. A rjúszúk az élőlények mindegyikének, a földrajzi helyeknek, a tárgyaknak, az óceánnak, a szikláknak, a természeti jelenségeknek, a víznek, a tűznek, a viharnak, a napnak és holdaknak, a munkának, a nevetésnek, a szomorúságnak, az örömnek – szóval mindennek felvigyázói, entitásai, akikkel nem árt jóban lenni. Az egyes rjúszúk hatalma természetesen nagyon eltérő, a legapróbbtól az igazán hatalmasig. Igazából a rjúszú hatalma a hozzá fordulók számától és imáik gyakoriságától is függ.
A vallási panteon csúcsán kétség kívül az Égi Nevek állnak. A hét Névből öt közeli „rokonságban” áll egymással, együttesen uralják a lét és nemlét összes aspektusát.
Az Öt Égi Név:
- Kurodai
Ő a háború, harc és a halál istene. Arcát ezüstkék tetoválás díszíti, olvadt ércként ragyog pillantása, melyet halandó el nem viselhet. Ruhája makulátlan, az Égbolt azúrkék szövete. Ő a Becsület ura, eskük bírája. Hozzá imádkoznak a harcosok ütközet előtt. A Dzsi-játék feltalálója, a fegyverkovácsok patrónusa. A Keleti-Császárságban Kuo Tai néven tisztelik.
- Ana-Amusi
A Könyörületes Szűz, a Jázminbimbó asszonya. Az Élet, a gyógyítás lényegének letéteményese. A szülő nők, a gyengék és esendők oltalmazója. Léptei nyomán enyhül a kín, beforrnak a sebek. De Ő a mérgek úrnője is, a szemérmetlenül kacagó is. Ravaszságban, csábításban senki nem mérkőzhet vele. Titkos tudás, rontó szerek, bájitalok, áfiumok ismerője, éjközépi orgiák szemérmetlenül nyitott ruhás vezetője. Arcmásai a holdak. A Sárga Császárságban An Si-ként tisztelik.
- Sziansor
A Szeszély Hercege, a Felhőlovas. A sors, a szerencse és a véletlen ura. Akaratát senki nem ismeri – Ő a Megismerhetetlen. Néha a legkisebb imára nagy vagyont, néha a legfényűzőbb adományért semmit sem ad. Papjai a legkülönösebb szerzetek Enoszukéban. Az Óhazában Sian Seol a neve.
- Mare-a
Ő a Jáde Hölgy, az Úrnő. Hatalma végtelen, mint maga a Természet. Minden Rjúszú végeredményben az Ő szolgálója. Könyörtelen ellensége mindennek, ami természetellenes. A Nyugati Birodalomban Ma La E –ként tisztelik.
- Ógin
A gazdagság és jólét, az egészség adományozója. Az Arany Bácsika, a Nevetés Osztogatója. Idős, vidám bácsika képében jelenik meg. Oltárain és szobrain pocakosan üldögél. Patrónusa a kereskedőknek, a kézműveseknek, a bankároknak, a bürokratáknak. Felé imádkoznak a nagybirtokosok és színészcsaládok is. Jelképe a három sün, a ba zai. Így kívánnak az enoszukeiek jószerencsét egymásnak: Bazai! Niaréban Kin Csin Ce, a Bácsika a neve.
A hatodik istenség Kaoraku, a Sárkányisten. Eredetileg Niaréban Kao Lai Kung Lung-nak nevezték. Érdekes mód a külvilágba mégis az enoszukei átirat került köztudatba. Hívei szerint az előző öt isten az Ő megnyilvánulási formái, Kaoraku a Mindenség maga. A Mágia forrása, megalkotója és legfőbb használója. A tudás ismerője. A természetfeletti lények: mágikus szörnyek, szellemek, varázslatos kreatúrák atyja. De legfőképpen a Sárkányok Fejedelme. Puszta neve is hatalommal telített, papjai is csak körülírják, ha róla ejtenek szót. Érdekes mód nem mindenhol örvend népszerűségnek hite.
A hetedik istenség isteni mivoltát sokan tagadják, egyszerűen csak a Muszeigan rettentő démonfejedelmeinek egyikének tartják. Való igaz, kultusza főleg a Ködös Part mentén elterjedt. Ám érdekes mód már Niaréban is ismerték, mint a Hideg Mestert. Enoszukén Megtartónak, vagy Kívülről Suttogó Hang-nak nevezik. Beavatottjainak hatalmat ad a démonok felett, védelmet ellenük. A tudás és hatalom mindenek felett, vallják követői. Emberáldozataira csak annyit mondanak: „Mindennek meg van a maga ára.” A Birodalom tűzzel, vassal üldözi és írtja követőit, de a Ködös Part mentén Ő az úr. Vasszigorral uralkodnak szektái az ott tomboló káoszon belül kialakult emberi életre alkalmas tartományokon.
Az utolsó égi hatalom, akiről szót kell még ejtenünk, a Beérkezett. Ő soha nem volt az Égi Nevekkel egylényegű, hiszen halandónak született. Respektusa mégis az Ősi istenekével vetekszik, majd minden vallás papjai csak elismeréssel szólnak róla. Tanítása az örök Körforgás és a világ illuzórikus voltáról szól. Tanait kétféleképpen értelmezik: az egyik szerint az Abszolútum álmodik, és ez az álom a világ ahol élünk, az álom szereplői vagyunk. A másik szerint minden illúzió, álom, maga az Abszolút lény is csak káprázat, ki minket álmodik. Híveit vagy nagy tudású szent embernek, vagy ártalmatlan őrültnek tekintik. Mégis, valamilyenféleképpen hatalmat ad követőinek.
Istenségek Szférái
Kurodai - Lélek, Halál
Ana-Amusi - Lélek, Élet
Sziansor - Lélek, Természet
Mare-a - Természet, Élet, Lélek
Ógin - Élet, Lélek
Kaoraku - Lélek, Halál, Élet, Természet
Megtartó - Halál, Lélek
Beérkezett - Lélek, Élet
Az eddig felsoroltakon kívül a Császárság lakói nagy tiszteletben tartják az elhunytakat. Minden család házában megtalálható az ősök táblája, melyen a híres felmenők nevei állnak. Előttük áldozati ajándékok és füstölők szoktak elhelyezve lenni. A Lelkek Ünnepén a család a temetőben tiszteleg áldozati ajándékokkal, imákkal az elhunytaknak.
A Birodalomban igen nagyfokú vallási tolerancia uralkodik, jól megfér egymás mellett ez a sokféle hit. Ez alól csak a Megtartó hívei jelentenek kivételt, mivel ők csak az Egy Urat imádják és senkit és semmit nem ismernek el rajta kívül. Nem adnak sem tiszteletet, sem kegyelmet senki másnak.
Meg kell emlékeznünk még a Ködös Part szektáiról is, melyek általában nem túl hosszú életűek. Ezeket a démonimádó gyülekezeteket vagy a császári seregek, vagy harcos szerzetesrendek, de nem ritkán egy másik démoni gyülekezet tagjai irtják ki az utolsó szálig.
A vallásokhoz, istenekhez szorosan nem tartoznak, mégis itt kell megemlítenünk a „halottlátókat”.
Sinikucsi
Minden faluban él egy sinikucsi, kivétel nélkül asszonyok ők. Közvetítenek a szent és mindennapi, az érzékelhető és nem érzékelhető, az élők és a holtak világa között. Tájegységenként változó a módszer, ahogy a szellemekkel kapcsolatba lépnek.
Északon meditáció útján kerülnek közel a holtakhoz. A lélekutazás gondolata is borzadályt váltana ki belőlük. Vallják: a Holtak világa szorosan összefonódik az Élőkével, de mégsem egy. Szólhatnak a holtakhoz, közvetíthetik a mondandójukat, de nem érinthetik őket. Azon kívül a szerencse és balszerencse nagy ismerői. A falusiak mindig kikérik a véleményüket komoly döntés előtt.
Délen inkább a riana-ate örökség érezhető. Eksztatikus úton, táncolva kerülnek transzba, csengettyűk, dobok, énekek segítségével. Szerintük a holtak ezen a világon élnek egy távoli szigeten, akár az élők is emehetnek hozzájuk. Ahhoz hogy a szellemek beléphessenek az élők világába testet kell nekik adni: ez legtöbbször a halottlátó teste. Képességeik a gyógyításra, szerelmi mágiára, elveszett tárgyak megkeresésére terjednek ki.
A módszerek már eléggé összekeveredtek, így már nehéz tisztán északi vagy tisztán déli hagyományt űző sinikucsiról beszélni. A sinikucsivá válás is sokféle lehet, de sem az önkéntesség, sem a tudatos választás nincs köztük…
A sinikucsik társadalomban betöltött helyük is változó. Van, ahol a falutól elkülönülve, remeteként élnek, csak ritkán keresik fel őket az egyszeri emberek. Van ahol viszont a faluban, a falusiakkal együtt élnek, mint bárki más…